Σελίδες

Τετάρτη 21 Αυγούστου 2019

Αικατερίνη Λασκαρίδου (1842-1916) Πρωτοπόρος νηπιαγωγός και εισηγήτρια του φροβελιανού συστήματος στην Ελλάδα


της Μαριάνθης Μπέλλα



Γεννήθηκε στη Βιέννη στις 28 Σεπτεμβρίου 1842. Ο πατέρας της Κωνσταντίνος Α. Χρηστομάνος ήταν έμπορος με καταγωγή από το Μελένικο και ζούσε στη Βιέννη. Η μητέρας της Μαρία Καζάζη είχε πατέρα Μακεδόνα και μητέρα Γερμανίδα. 
Έζησε τα παιδικά της χρόνια στη Βιέννη, έλαβε πολύ καλή μόρφωση και έμαθε γερμανικά και γαλλικά. Σε νεαρή ηλικία (17 ετών) παντρεύτηκε τον πλούσιο έμπορο από την Προύσα Λάσκαρη Λασκαρίδη, ο οποίος ήταν απόγονος των αυτοκρατόρων Λασκάρεων της Τραπεζούντας και είχε σπουδάσει στο Παρίσι και το Λονδίνο. Από τον γάμο της απέκτησε τρεις κόρες τη Μελπομένη (1872-1934), τη Σοφία (1877-1965) γνωστή ζωγράφο και πρώτη σπουδάστρια της Σχολής Καλών Τεχνών και την Ειρήνη (1882-1958) που ασχολήθηκε με την εκπαίδευση των τυφλών παιδιών και δημιούργησε τη σχολή του Οίκου Τυφλών.

Κυριακή 28 Ιουλίου 2019

Ιουλία Δραγούμη (1858-1937)


Ελληνίδα συγγραφέας, από τις πρωτοπόρους της παιδικής λογοτεχνίας

Πηγή εικόνας:


της Μαριάνθης Μπέλλα


Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1858. Πατέρας της ήταν ο  Χιώτης μεγαλέμπορος Νικόλαος Γ. Πασπάτης και μητέρα της η Αριέττα, κόρη του Πέτρου Σκυλίτση και της Μαριγώς Ράλλη, με καταγωγή από την αριστοκρατική βυζαντινή οικογένεια Σκυλίτση. Σε μικρή ηλικία ακολούθησε την οικογένειά της στο Λίβερπουλ, όπου ο πατέρας της ανέλαβε ανώτερη θέση στον μεγάλο εμπορικό οίκο των αδελφών Ράλλη. Απέκτησε ευρεία μόρφωση και με την ενθάρρυνση της αγγλοτραφούς μητέρας της έμαθε σαν μητρική γλώσσα τα αγγλικά. Παράλληλα διδάχθηκε τα ελληνικά και τα γαλλικά και διάβαζε με πάθος λογοτεχνία. Στο σχολείο ξεχώριζαν οι εκθέσεις της και η ίδια από νεαρή ηλικία είχε εκδηλώσει την επιθυμία να γίνει συγγραφέας.

Κυριακή 17 Μαρτίου 2019

Η Δημοτική Αγορά Κυψέλης



 

Μαριάνθη Μπέλλα
εκπαιδευτικός


Κτίστηκε το 1935 από τον αρχιτέκτονα Αλέξανδρο Μεταξά και αποτελεί εξαιρετικό δείγμα δημόσιου κτιρίου μοντέρνας αρχιτεκτονικής, με χαρακτηριστικά δανεισμένα από τον νεοκλασικισμό.  

Κυψέλη: Το χθες και το σήμερα μιας ιστορικής περιοχής της Αθήνας





Μαριάνθη Μπέλλα
εκπαιδευτικός


Η Κυψέλη είναι μία από τις παλαιότερες, ιστορικότερες και πιο πυκνοκατοικημένες συνοικίες της Αθήνας. Θα προσπαθήσουμε να σκιαγραφήσουμε ένα σύντομο ιστορικό οδοιπορικό.

Σάββατο 16 Μαρτίου 2019

Η περιοχή Αγίας Ζώνης της Κυψέλης - Σύντομη ιστορική περιήγηση



Μαριάνθη Μπέλλα


Το πέρασμα από το χθες στο σήμερα
Στις αρχές του 20ού αιώνα η περιοχή της Αγίας Ζώνης ήταν ήσυχη, απόμερη και αραιοκατοικημένη. Τα λιγοστά σπίτια της, που το 1914 δεν ξεπερνούσαν τα 120, ήταν μονοκατοικίες ή διπλοκατοικίες με κήπους. Μερικά από αυτά διέθεταν πηγάδια. Την έκταση μεταξύ των σπιτιών κάλυπταν ελεύθερες εκτάσεις με πεύκα, ελαιόδεντρα, πλατάνια και περιβόλια με οπωροφόρα δέντρα και λουλούδια. Οι δρόμοι δεν είχαν επίστρωση, ήταν χωματόδρομοι ιδιαίτερα δύσβατοι, τον μεν χειμώνα λόγω της λάσπης, το δε καλοκαίρι λόγω της σκόνης. Τα Πατήσια γνώριζαν κίνηση μόνο μια φορά τον χρόνο, την παραμονή της Πρωτομαγιάς, όταν οι Αθηναίοι έσπευδαν αρχικά στην πλατεία Ανθεστηρίων (σημερινή Αμερικής) και αργότερα στην Αλυσίδα (τέρμα Πατησίων) για να «πιάσουν το Μάη» και να διασκεδάσουν στα εξοχικά κέντρα και τα ζυθοπωλεία.

Αλέξης Δημαράς (1932-2012)


Ο ιστορικός και πολιτικός της εκπαίδευσης



Κώστας Θεριανός - Μαριάνθη Μπέλλα


Ο Αλέξης Κ. Δημαράς γεννήθηκε στην Αθήνα το 1932 και πέθανε το Σάββατο 16 Ιουνίου 2012. Άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του στην ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης καθώς είναι ο πρώτος που επιμελήθηκε και εξέδωσε μια συλλογή τεκμηρίων για την ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης. Πρόκειται για το δίτομο έργο Η μεταρρύθμιση που δεν έγινε, το οποίο κυκλοφόρησε το 1973-1974 και 40 χρόνια μετά την έκδοσή του παραμένει αναπόσπαστο στοιχείο κάθε ιστορικής προσέγγισης της ελληνικής εκπαίδευσης. Με άλλα λόγια, δεν είναι δυνατόν να μελετήσει κάποιος την ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης χωρίς να έχει ως αφετηριακό σημείο αναφοράς τη δίτομη ανθολογία του Αλέξη Δημαρά.

Το Παρθεναγωγείο του Βόλου (1908-1911)



Η πρώτη εφαρμογή των αρχών του εκπαιδευτικού δημοτικισμού
στη Μέση Εκπαίδευση



Κώστας Θεριανός  - Μαριάνθη Μπέλλα